آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که قبل از خرید لنز طبی و رنگی برای هر فردی پیش می آید، مضرات و عوارض جانبی استفاده از لنز برای چشم است. در این مقاله پاسخی کامل و درخور به این سوال که آیا لنز برای چشم ضرر دارد یا خیر خواهیم داد، پس تا انتها همراهمان باشید.
آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟

آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟ اولین سوالی با فکر کردن به خرید لنز طبی یا غیر طبی ذهن شما را درگیر خواهد کرد این سوال است. به طور کلی می‌توان گفت منفی یا مثبت بودن پاسخ این سوال تا حدود زیادی وابسته به استفاده صحیح و اصولی و همچنین استفاده از لنز طبی یا غیر طبی استاندارد بستگی دارد. بنابراین برای یافتن پاسخ باید بررسی کنیم که بر اثر چه اشتباهاتی در نحوه استفاده از لنز طبی، شما درگیر مضرات استفاده از لنز خواهید شد. تا انتها همراه ما باشید.

لنز طبی چه مضراتی برای چشم دارد؟

به عنوان اولین مرحله از پاسخگویی به این سوال که آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟ به بررسی مضرات استفاده از لنزهای طبی می‌پردازیم. لازم به ذکر است که لنز طبی باید توسط چشم پزشک و براساس نمره چشم فرد تجویز شود.

چشم پزشک برای تجویز لنز طبی برای هر فرد ویژگی های مخصوص چشمان همان فرد را مانند میزان اشک یا خشکی چشم، نمره چشم، حساسیت های خاص و… را بررسی می‌کند. بنابراین شما نمی‌توانید لنز طبی را بدون نسخه پزشک خریداری کنید.

در ادامه مضرات و عوارض جانبی احتمالی استفاده از لنز طبی را برای شما شرح می‌دهیم:

  1. باتوجه به اینکه لنز طبی تماسی به طور کامل روی قرنیه چشم قرار می‌گیرد، تا حدودی مانع از رسیدن اکسیژن لازم به چشم می‌شود. بنابراین با استفاده از لنز تماسی خطر کمبود اکسیژن برای سالم ماندن چشم ها وجود دارد. با استفاده از لنزهای نرم یا سیلیکونی چشم مقدار بیشتری اکسیژن را جذب میکند
  2. از آنجایی که لنز طبی برای نرم ماندن مقدار زیادی از اشک چشم را جذب می‌کند، با استفاده از لنز ممکن است چشم دچار خشکی شود و عوارضی چون قرمزی چشم و احساس سوزش نمایان شود.
  3. توجه داشته باشید که خشکی بیش از حد چشم بر اثر استفاده از لنز یا قرار نگرفتن صحیح لنز بر روی قرنیه می‌تواند باعث زخم شدن قرنیه شود که عارضه ای بسیار دردناک می باشد.
  4. عدم درمان به موقع زخم قرنیه می‌تواند باعث از بین رفتن بینایی شود. در این صورت تنها با استفاده از پیوند قرنیه می‌توان بینایی را دوباره به دست آورد.
  5. خانم هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می‌کنند اگر به طور همزمان از لنز های تماسی نیز استفاده کنند، تحریک پذیری چشم های آنها بسیار افزایش می‌یابد و دچار سوزش مداوم چشم می‌شوند.

    آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟ یک سوال مهم است.
    قبل از استفاده از لنز طبی، در رابطه با تداخل دارویی آنها با پزشک مشورت کنید.

  6. با استفاده از لنزهای تماسی واکنش طبیعی قرنیه دچار اختلال می‌شود. به عنوان مثال لنزها می‌توانند سرعت پلک زدن را کمتر کنند و برای آن تاخیر ایجاد کنند. همین عامل می‌تواند در مواردی مشکلاتی برای چشم به وجود بیاورد.
  7. در ادامه پاسخ به این سوال که آیا لنز برای چشم ضرر دارد یا خیر باید به این نکته اشاره کرد که مالش چشم زمانی که لنز داخل چشم است می‌تواند باعث ساییدگی قرنیه و ایجاد حفره و خراش های کوچک بر روی قرنیه شود.
  8. از آنجایی که لنزها تا حدودی ذرات ریز موجود در هوا مانند گرد و غبار را جذب می‌کنند، از طریق این خراش ها و حفره ها باکتری و ویروس وارد چشم شده و عفونت های چشمی را ایجاد می‌کند. در مواردی عفونت چشمی می‌تواند باعث از دست رفتن بینایی شود.
  9. اگر قبل از خواب لنزها را از چشم خارج نکنید در واقع بستری مناسب و مرطوب برای رشد میکروارگانیسم ها مانند ویروس فراهم کرده اید.
  10. همانطور که گفتیم با وجود لنز اکسیژن کمتری به چشم می‌رسد. همین عامل واکنش دفاعی بدن را نسبت به باکتری ها و ویروس ها کاهش می‌دهد.
  11. برخی افراد مخصوصا کسانی که از لنزهای سخت استفاده می‌کنند ممکن است بر اثر استفاده مداوم از لنز های تماسی دچار افتادگی پلک یا همان پتوز شوند.
  12. برخورد آب دارای کلر مانند آب استخر یا آب رودخانه و دریا با لنز تماسی می‌تواند باعث خشکی لنز درون چشم شود.
  13. افرادی که دارای حساسیت های فصلی هستن، بیا استفاده از لنزهای تماسی بیشتر در معرض جذب آلودگی ها می باشند.

لنز غیر طبی و رنگی چه مضراتی برای چشم دارد؟

لنزهای غیر طبی و رنگی همانطور که از نامشان پیداست جنبه درمانی نداشته و جهت زیبایی و تغییر رنگ چشم استفاده می‌شوند. ساختار لنزهای غیر طبی با لنزهای طبی متفاوت است. توجه داشته باشید که لنزهای رنگی را حتما باید از داروخانه یا فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

خرید لنزهای رنگی ارزان قیمت و غیراستاندارد از فروشگاه های لوازم آرایشی و… می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری را به چشم های شما وارد کند. در ادامه برای پاسخ به این سوال که آیا لنز برای چشم ضرر دارد یا خیر، مضرات و عوارض احتمالی استفاده از لنزهای رنگی را بررسی می‌کنیم:

  1. از آنجایی که چشم هر فرد ویژگی های متفاوتی دارد، اگر لنز رنگی بدون معاینه و تجویز چشم پزشک خریداری شود میتواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل حساسیت های چشمی و… شود.
  2. امکان لغزش لنزهای رنگی بر روی مردمک چشم وجود دارد، که این عامل می‌تواند باعث کاهش دید فرد شود.
  3. قطر قسمت شفاف لنزهای رنگی یکسان است. اما می‌دانیم که قطر مردمک چشم براثر میزان تابش نور تغییر می‌کند. بنابراین زمانیکه قطر مردمک چشم و قسمت شفاف لنز رنگی یکسان نباشند مشکلاتی از قبیل کاهش دید، تاری دید، دیدن هاله، درخشش نور در دید و… به وجود می آید.

    آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟ پاسخ این سوال برای لنزهای مختلف متفاوت است.
    قطر قسمت شفاف لنزهای رنگی یکسان است.

  4. لازم است بدانید که سایز قرنیه هر فرد با فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین اگر لنز رنگی با سایز مناسب خریداری نشود باعث احساس ناراحتی و کاهش دید می‌شود.
  5. میزان جذب اکسیژن لنزهای رنگی مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابراین اگر شما زمینه خشکی چشم داشته باشید استفاده از لنز رنگی با ضریب نفوذ اکسیژن کم، مشکل شما تشدید خواهد شد.
  6. باتوجه به اینکه انحنای قرنیه یا انحنای لنز می‌تواند متفاوت باشد، خطر جابه جایی لنز در چشم و ایجاد زخم قرنیه وجود دارد.
  7. افرادی که از قبل دچار بیماری هایی همچون التهاب لبه های چشم، مسدود بودن مجرای چشم و خشکی چشم باشند میزان آسیب پذیری چشمانشان را با استفاده از لنزهای رنگی بسیار افزایش می‌دهند.
  8. لنزهای رنگی دارای تاریخ انقضاء هستند. استفاده از لنزهای تاریخ گذشته یک تهدید جدی برای سلامت چشم است.
  9. اگر از داروهایی که دارای عوارض جانبی مانند خشکی چشم یا سایر مشکلات چشمی هستند استفاده می‌کنید، استفاده از لنز رنگی به چشم شما آسیب می‌رساند. از جمله این داروها می‌توان به قرص های ضدجوش و آنتی هیستامین ها اشاره کرد.
  10. استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و حساسیت زا به هنگام استفاده از لنز رنگی می‌تواند باعث بروز حساسیت و عفونت های چشمی شود.
  11. اگر سیگار می‌کشید و از لنز رنگی استفاده می‌کنید، احتمال ایجاد زخم قرنیه برای شما نسبت به افراد غیر سیگاری 8 برابر بیشتر است.
  12. خوابیدن با لنز رنگی یا استفاده طولانی مدت از آن خطر ایجاد زخم قرنیه را به همراه دارد.

آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟ راه حل چیست؟

تا به اینجا در رابطه با مضرات لنزهای طبی و غیر طبی هر آنچه که بود بیان کردیم. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود این مضرات همچنان استفاده از لنز طبی طرفداران‌ زیادی دارد؟

در پاسخ باید گفت که با رعایت چند نکته ساده شما به راحتی میتوانید خطر این عوارض را رفع کرده و با خاطری آسوده از لنزهای تماسی استفاده کنید.

  1. نکته اول این است که لنز تماسی مناسب چشم خود را حتما با تجویز پزشک تهیه کنید.
  2. دوم اینکه برای ساعت های طولانی از لنز استفاده نکنید.
  3. براساس دستور پزشک مدت زمان استفاده‌ از یک لنز را رعایت کرده و در موعد مقرر آن را تعویض کرده یا دور بیندازید.

    آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟ این سوال به نحوه استفاده وابسته است.
    مدت زمان استفاده از هر لنز متفاوت است.

  4. هرچه سریعتر لنز را جایگزین کنید میزان آسیب رسانی لنز به چشم کاهش می‌یابد.
  5. در دوره استفاده از لنزهای تماسی به طور مرتب برای معاینه چشم هایتان به چشم پزشک مراجعه کنید. در این صورت اگر مشکلی باشد در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود.
  6. لنزهای غیرطبی را حتماً از یک فروشگاه مطمئن و یک برند استاندارد خریداری کنید.
  7. قبل از شنا کردن در استخر یا دریا حتماً لنزها را از چشمان خود خارج کنید.
  8. اگر با هواپیما سفر کردید در طول سفر و پس از سفر از اشک مصنوعی استفاده کنید.
  9. در زمان استفاده از لنزهای رنگی از برخورد مستقیم باد کولر به چشم های خود جلوگیری کنید. باد کولر می‌تواند خشکی چشم را تشدید کند.
  10. اگر نمی‌توانید برخورد باد کولر به چشم های خود را کنترل کنید میتوانید با استفاده از قطره های چشمی یا اشک مصنوعی مخصوص لنز رطوبت چشم را حفظ کنید.
  11. اگر با داشتن لنز تماسی دچار حساسیت فصلی شدید میتوانید از اشک مصنوعی خنکی که در یخچال نگهداری شده باشد استفاده کنید.
  12. قبل از استفاده از لنز رنگی اگر از داروهای خاصی به طور مداوم استفاده می‌کنید، عوارض جانبی داروها را مطالعه کرده و نسبت به بی ضرر بودن آنها برای چشم اطمینان حاصل کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم پاسخی کامل برای این سوال “ آیا لنز برای چشم ضرر دارد؟ ” ارائه دهیم. امیدوارم که این مطلب برای شما همراهان دی کالا مفید واقع شود. به یاد داشته باشید که نحوه استفاده صحیح از لنز در کاهش خطرات و عوارض آن بسیار تاثیرگذار است.

به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم مقالات نحوه استفاده از لنز طبی و راهنمای خرید لنز چشم را نیز مطالعه نمایید. همچنین مطالعه مقاله لنز طبی چشم به جای عینک به شما برای تصمیم گیری راحت تر در رابطه با جایگزینی عینک و لنز کمک خواهد کرد.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نحوه تشخیص عینک دیور اصل چیست؟

نحوه تشخیص عینک دیور اصل

بدون شک برای شما نیز در زمان خرید عینک آفتابی و خرید عینک طبی این سوال پیش آمده که نحوه تشخیص اصل یا تقلبی بودن عینک چیست؟ در این مقاله برای شما همراهان عزیز راه های تشخیص عینک دیور اصل را آورده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید.

ادامه مطلب »
مضرات شیشه عینک بلوکات چیست؟

مضرات شیشه عینک بلوکات چیست؟ آیا به چشم آسیب میزند؟

بدون شک شما نیز در زمان خرید عینک طبی با عینک بلوکات آشنا شده اید و یا خریداری کرده اید. در این مطلب از عینک دی کالا قصد داریم به بیان مزایا و مضرات شیشه عینک بلوکات بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

ادامه مطلب »
برند دیور یکی از برترین تولیدکنندگان عینک آفتابی در سراسر جهان می باشد.

معرفی عینک آفتابی های نام آشنای برند دیور (DIOR)

از آنجایی که همه روزه شاهد افزایش تنوع مدل های مختلف عینک آفتابی هستیم، انتخاب مدل دلخواه برای خرید عینک آفتابی زنانه و خرید عینک آفتابی مردانه کمی دشوار شده است. در این راستا آشنایی با برترین تولیدکنندگان عینک آفتابی به شما کمک برزگی خواهد کرد.

در این مطلب از عینک دی کالا به معرفی برند پرطرفدار و نام آشنای دیور(DIOR) در صنعت مد و فشن می پردازیم. برای آشنایی با این برند و همچنین مشاهده تعدادی از محصولات جذاب آن تا انتها همراه ما بمانید.

ادامه مطلب »

جدول راهنمای ارسال و پرداخت سفارشات