نشانه های ضعیفی چشم در کودکان

نشانه های ضعیفی چشم در کودکان چیست؟ چه زمانی به خرید عینک طبی بچگانه برای کودک خود نیاز دارید؟ بایدها و نبایدهای انتخاب عینک طبی برای کودکان چیست؟ همگی سوالاتی هستند که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشند. برای یافتن پاسخی مناسب برای این سوالات در این مقاله همراه عینک دی کالا باشید.
نشانه های ضعیفی چشم در کودکان چیست؟

نشانه های ضعیفی چشم در کودکان با توجه به سن آنها میتواند متفاوت باشد. به طور کلی سلامت بینایی یکی از مهم ترین مسائلی است که والدین باید در طول دوره های مختلف سنی کودک به آن توجه کافی داشته باشند.

بروز نشانه های ضعیفی چشم در کودکان میتواند آنها را از شرکت در بسیاری فعالیت های پرجنب و جوش، فعالیت های هنری و ورزشی، بازی های دوستانه و … بازدارد. عدم توجه به این نشانه ها و نداشتن یک دید کامل حتی ممکن است در کشف و پیشرفت استعداد های یک کودک نیز تاثیرگذار باشد.

از آنجایی که بسیاری از کودکان مانند بزرگسالان به خوبی نمیتوانند مشکلات را تشخیص دهند، در بسیاری از مواقع والدین متوجه ضعیف شدن چشم فرزندشان نمیشوند. بنابراین در طول سن رشد برای بررسی نشانه های ضعیفی چشم در کودکان از معاینات مرتب و سالانه چشم نباید غافل شد.

بررسی نشانه های ضعیفی چشم در کودکان زیر یک سال

جالب است بدانید که بینایی نوزادان از بدو تولد کامل نیست و با گذشت زمان سطح بینایی آنها رشد پیدا کرده و کامل میشود. مدت زمانی که برای تکامل بینایی نوزاد لازم است 3 ماه می باشد.

بنابراین پس از گذشت سه ماه باید به وضعیت بینایی نوزاد خود توجه کافی داشته باشید. پس از تکامل بینایی نوزاد باید بتواند حرکت اشیاء را مانند اسباب بازی، عروسک، جغجغه و … را با چشم خود دنبال کند. واکنش نشان ندادن و دنبال نکردن اشیاء تقریباً تا 4 ماهگی میتواند طبیعی تلقی شود و نشان دهنده مشکلی نباشد.

اما اگر پس از گذشت 4 ماه همچنان واکنشی از طرف نوزاد خود دریافت نمیکنید میتواند از نشانه های ضعیفی چشم در کودکان باشد و برای بررسی بینایی نوزاد خود حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

بررسی نشانه های ضعیفی چشم در کودکان تا 6 سالگی

به طور کلی کودکان باید به طور مرتب برای معاینه چشم به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنند. زیرا برخی از مشکلات ممکن است در مرحله ای قرار داشته باشند که کودک متوجه آن نشده و شکایتی از آنها نداشته باشد.

مالیدن پیاپی چشم ها میتواند از نشانه های ضعیفی چشم در کودکان باشد.
از جمله علائم ضعیفی چشم میتوان به مالیدن زیاد چشم ها اشاره کرد.

هرچه کودک بزرگتر میشود پی بردن به نشانه های ضعیفی چشم در کودکان آسان تر است زیرا آنها میتوانند از وضعیت خود به شما اطلاعات بدهند. یکی از شایع ترین مشکلاتی که تقریباً تا 6-7 سالگی و حضور در دوره پش دبستانی در بین کودکان وجود دارد مشکل تنبلی چشم است.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی یک اختلال بینایی است که در اثر رشد نکردن یکی از چشم ها به اندازه لازم به وجود می آید. تنبلی چشم اگر به موقع درمان نشود در آینده میتواند مشکلات جدی را پیش بیاورد.

از آنجایی که تنبلی چشم در ابتدا مشکل خاصی در بینایی کودک ایجاد نمیکنند، کودک از آن شکایتی نکرده و اکثر والدین متوجه آن نمیشوند! ازجمله نشانه های ضعیفی چشم در کودکان که میتوانند خبر از تنبلی چشم داشته باشند میتوان به بستن یک چشم یا لوچی برای دیدن اجسام، عدم تشخیص درست دور بودن یا نزدیک بودن اجسام، کج کردن سر در هنگام دیدن اجسام، عدم هماهنگی حرکت چشم ها با هم و … اشاره کرد.

در صورت مشاهده این رفتارها در کودک خود باید برای بررسی سلامت بینایی کودک به چشم پزشک مراجعه کنید و براساس تشخیص متخصص این زمینه راه درمانی مناسب را انتخاب کنید. در بسیاری از موارد برای درمان تنبلی چشم لازم است مدتی یک چشم کودک را با چشم بند بپوشانید.

بررسی نشانه های ضعیفی چشم در کودکان در سنین دبستان

هرچه فرزند شما بزرگتر شود تشخیص اختلالات بینایی در او کار راحت تری است. ورود کودک به دبستان و شروع یادگیری خواندن و نوشتن میتواند برای فرزند شما با شروع نشانه های ضعیفی چشم در کودکان همراه باشد. در این سن کودک شما باید حافظه تصویری خوبی داشته باشد.

به عنوان مثال باید بتواند پس از نگاه کردن به تخته، آنچه که در آن نوشته شده یا ترسیم شده را در دفتر خود یادداشت کند. همچنین کودک شما باید به راحتی بتواند نوشته های روی تخته یا صفحه مانیتور را از دور بخواند.

داشتن سردردهای مداوم از نشانه های ضعیفی چشم در کودکان  است.
از علائم و عوارض ضعیف شدن چشم ها میتوان به داشتن سردردهای مکرر اشاره کرد.

بنابراین خودداری کودک از خواندن نوشته ها از فاصله دور ممکن است از نشانه های ضعیفی چشم در کودکان باشد و باید به آن توجه داشته باشید. همچنین اگر فزرند شما برای خواندن مطالب دفتر یا کتاب را خیلی به چشم های خود نزدیک میکند نیز میتواند از نشانه های اختلال بینایی باشد.

از دیگر نشانه های ضعیفی چشم در کودکان دبستانی میتوان به عدم توانایی آنها در هماهنگی دو چشمشان به طور همزمان اشاره کرد. به عنوان مثال زمانی که کودک یک شیء را دنبال میکند یا کتابی را برگ میزند باید حرکت هر دو چشم او هماهنگ باشد. عدم هماهنگی چشم ها میتواند نشانه انحراف چشمی باشد.

نشانه های ضعیفی چشم در کودکان را با توجه به الگوهای رفتاری آنها میتوان دریافت کرد. در ادامه رفتارهایی را برای شما بیان میکنیم که میتواند خبر از ضعیفی چشم یا دیگر اختلالات بینایی داشته باشد:

  1. خودداری و مقاومت کودک برای فعالیت هایی که به دید نزدیک نیاز دارند مانند خواندن و نوشتن.
  2. مالیدن مداوم چشم ها یا چشمک زدن پیاپی میتواند از نشانه های ضعیفی چشم در کودکان باشد.
  3. کج کردن سر به یک سمت برای بهتر دیدن.
  4. خستگی مداوم چشم ها و اظهار ناراحتی از این موضوع از دیگر نشانه های ضعیفی چشم در کودکان است.
  5. داشتن سردردهای پیاپی و همیشگی از جمله علائم ضعیفی چشم است.
  6. بستن یک چشم یا پوشاندن یک چشم توسط دست برای داشتن دید بهتر.
  7. عدم تمرکز کودک برای روخوانی یا حفظ کردن میتواند از نشانه های ضعیفی چشم در کودکان باشد.
  8. حرکت و چرخش مداوم چشم به سمت داخل یا خارج.
  9. نزدیک کردن وسایل به صورت برای داشتن دید بهتر.

کلام پایانی

همانطور که تا به اینجا متوجه شده اید نشانه های ضعیفی چشم در کودکان میتواند بسیار متنوع باشد. شما به راحتی میتوانید با انجام معاینات مرتب و همچنین توجه به الگوهای رفتاری فرزند خود نسبت به وضعیت سلامت فرزند خود اطمینان حاصل نمایید.

همچنین در صورت مشاهده هریک از نشانه های ضعیفی چشم در کودکان بهتر است سریعاً به متخصص مراجعه نمایید. در بسیاری از موارد اقدام به موقع میتواند از بسیاری از مشکلات جدی بینایی در آینده برای فرزند شما جلوگیری کند.

همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله های راهنمای خرید عینک طبی، اندازه گیری سایز عینک طبی و علائم ضعیف شدن چشم را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نحوه تشخیص عینک دیور اصل چیست؟

نحوه تشخیص عینک دیور اصل

بدون شک برای شما نیز در زمان خرید عینک آفتابی و خرید عینک طبی این سوال پیش آمده که نحوه تشخیص اصل یا تقلبی بودن عینک چیست؟ در این مقاله برای شما همراهان عزیز راه های تشخیص عینک دیور اصل را آورده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید.

ادامه مطلب »
مضرات شیشه عینک بلوکات چیست؟

مضرات شیشه عینک بلوکات چیست؟ آیا به چشم آسیب میزند؟

بدون شک شما نیز در زمان خرید عینک طبی با عینک بلوکات آشنا شده اید و یا خریداری کرده اید. در این مطلب از عینک دی کالا قصد داریم به بیان مزایا و مضرات شیشه عینک بلوکات بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

ادامه مطلب »
برند دیور یکی از برترین تولیدکنندگان عینک آفتابی در سراسر جهان می باشد.

معرفی عینک آفتابی های نام آشنای برند دیور (DIOR)

از آنجایی که همه روزه شاهد افزایش تنوع مدل های مختلف عینک آفتابی هستیم، انتخاب مدل دلخواه برای خرید عینک آفتابی زنانه و خرید عینک آفتابی مردانه کمی دشوار شده است. در این راستا آشنایی با برترین تولیدکنندگان عینک آفتابی به شما کمک برزگی خواهد کرد.

در این مطلب از عینک دی کالا به معرفی برند پرطرفدار و نام آشنای دیور(DIOR) در صنعت مد و فشن می پردازیم. برای آشنایی با این برند و همچنین مشاهده تعدادی از محصولات جذاب آن تا انتها همراه ما بمانید.

ادامه مطلب »

جدول راهنمای ارسال و پرداخت سفارشات